keskiviikko 1. elokuuta 2012

Kaunas 2012, osa 1

Matkalta on kotiuduttu ja nyt aion jopa kirjoittaa siitä! :D aloitetaanpa siis ensimmäisistä päivistä, ajatuksista ja fiiliksistä. Ja luonnollisesti kun matkablogi on kyseessä, voitte varautua jonkinmoiseen määrään kuvia (ja tekstiä!). Ajatuksena siis, että koska en osaa tiivistää asioita (enkä aina haluakaan), niin jaan Kaunasin vierailun pariin, kolmeen pätkään, ja lopuksi teen vielä jonkinlaisen tiivistelmän/koosteen koko matkasta. Tässä ensimmäinen, olkaa hyvä.

Lähdimme siis keskiviikkoiltana kotikaupungistamme Tampereelta Pirkkalan lentokentälle. Anoppi oli ystävällinen ja toimi kuskina. Menen yleensä kentälle aina sen parisen tuntia ennen lähtöä, ja kertaakaan ei kyllä ole ainakaan kiire tullut, päinvastoin. Nytkään ketään ei ollut edes tiskillä kun menimme paikalle joskus puoli kahdeksan aikaan, ja varmaan vasta puolisen tunnin kuluttua alkoi tapahtua. Mukana oli siis käsimatkatavarat ja yksi matkalaukku, jonne oli tarkoitus mahduttaa kaikki ostokset. Mitään ongelmia painorajojen kanssa ei ollut, ja päästyämme turvatarkastuksesta läpi painalsimme ensimmäisten joukossa yläkerran kahvioon (mä sain muuten toimia kuvaajana, Katin kameralla tosin, kun en jaksanut omaa järkkäriä ottaa mukaan koko matkalle. Pitäisi kai ostaa jo oma pienempikin kamera).

Kuvassa näkyy tärkeä osa matkaa: Logos quiz! Sitä tuli muuten pelattua.. suosittelen kaikille jotka ei ole vielä kokeillut, androidiin ainakin saa ilmaiseksi ;)

Lento lähti aika tarkalleen ajallaan, ja perillähän piti olla muistaakseni tasan puoli kahdeltatoista (aikaeroa Liettuaan ei ole). Noh, Ryanairille tyypilliseen tapaan lento kesti ainakin puoli tuntia ilmoitettua vähemmän, ja laskeuduimme Kaunasiin lennettyämme tasan 1h 5min. Valehtelisin jos väittäisin ettei alkanut naurattaa; Tampereelta Kaunasiin pääsee reippaasti nopeammin (ja hyvällä tuurilla halvemmallakin) kuin Tampereelta Helsinkiin junalla. Vertauksena Kati teki myös Tampere-Orimattila -välimatkan: edestakainen bussimatka maksaa n. 50e ja matka yhteen suuntaan kestää n. 2h, saattoi olla jopa enemmän. Eli todellakin täytyisi matkustaa vaikka vain Baltian maihin useammin viikonloppureissuille!

Matkalaukun saimme nopeasti ja lähdimme selvittämään mistä bussi lähtee keskustaan. Pysäkki löytyi lopulta (kentän ovista heti n. 100m. vasemmalle, jos joku tietoa joskus kaipaa), eikä bussiakaan onneksi tarvinnut odottaa puoli yhteen asti, kuten olimme pelänneet. Se aika oli siis merkitty nettisivuille. Puolisen tuntia odotettuamme nousimme bussiin (nro 29E) ja maksoimme matkasta tosiaan 2 litiä (1 liti = n. 0,30e), kun muut ottivat taksin ja maksoivat matkastaan vähintään 15e (se hinta taas oli ilmoitettu ihan virallisella kyltillä taksipysäkillä). Ei harmittanut yhtään että oli ottanut vähän selvää asioista ja hinnoista.

Bussimatka meni ihan hyvin siihen asti, kunnes tulimme keskustaan. Itselläni on onneksi melko hyvä näkömuisti, mutta eräs pariskunta jäi luultavasti väärällä pysäkillä pois, koska bussissa ei toiminut (tai ei ollut käytössä) stop-napit lainkaan. Mies katseli pitkän aikaa ulos ja nousi jo ylöskin, mutta kun bussi lopulta pysähtyi, olimme varmaan tulleet jo jonkin matkaa ohi heidän hotelliltaan, siltä se ainakin vaikutti. Siinähän sitten iski itsellekin pieni paniikki, koska pimeän takia ei voinut olla ihan varma, missä kohtaa menemme tai missä pitää edes jäädä pois. Onneksi Kati huomasi Magnus-hotellin ja sanoi siitä, ja koska meidän Ibis-hotelli oli Magnusia vastapäätä, tiesin että nyt pitää nousta ylös ja kiireellä. Ilmeisesti se oli merkki kuskille että pitää pysähtyä seuraavalla pysäkillä, joka olikin aivan Magnusin edessä. Niinpä kun pääsimme vähän ehkä sattumaltakin oikealla pysäkillä pois, meidän piti vain ylittää tie ja olimme Ibisin edessä.

Check-inissä ei ollut sinänsä mitään erikoista, mutta jäimme vähän ihmettelemään, miksi minun piti kertoa maksutapa ja naputella pankkikortin pin-koodi jo päätelaitteelle, vaikka sovimme että maksamme vasta lähtiessämme sunnuntaina. Kyseessä oli siis jonkinlainen takuu hotellille että varmasti maksamme, mutta summa oli vähän isompi mitä luulimme, n. 200e. Enkä kertoisi tuota, jollei asia olisi ollut hieman sekava myös lauantaina ja sunnuntaina, mutta palatkaamme siihen seuraavissa postauksissa.

Photos of Ibis Kaunas Centre, Kaunas
Kuva Tripadvisorista.

Kuva Ibis-hotellin omilta sivuilta

Hotellihuoneesta ei valitettavasti ole itse otettua kuvaa, mutta se vastasi aika tarkalleen netissä nähtyä. Hotelli on siis todella siisti ja viihtyisä, mikä ei ole kyllä ihme, sehän on valmistunut vasta tämän vuoden keväällä.

Yöunet oli varsin hyvät, vaikka tyynyjä olikin vain yksi aika littana molemmilla. Olisi kai siihenkin voinut varautua, kun joku siitä Tripadvisorissa valitti, mutta eipä ollut minulle niin iso asia, että olisin jaksanut mennä toista pyytämään. Missään vaiheessa matkaa siis, heh. Herätyksen olimme laittaneet yhdeksäksi, ja ehdimme aamiaiselle vielä varsin hyvin. Se oli aika perinteinen, joskin hieman kauhulla taas katsoin leipäkoria, siellä kun ei suomalaiseen tapaan sitä tummaa leipää ollut. Munakaskin oli niin löllyvää, ettei kyllä tehnyt mieli koskea siihen lainkaan. Toisaalta ei ollut varaa valittaa, aamiainen kuului nimittäin huoneen hintaan, eikä sitä kannattaisi pitää itsestäänselvyytenä.

Ensimmäisen päivän aamiainen. Olisi se pahempikin voinut olla. Ja silti tuli vedettyä ihan hyvä aamiaisöverit :D

Aamiaisen jälkeen laitoimme itsemme ihan rauhassa valmiiksi ja lähdimme tallustelemaan ulos. Olin jo hotellihuoneemme ikkunasta nähnyt puiston ja siellä olevan valkoisen kirkkomaisen rakennuksen, ja halusin käydä katsomassa sen ensin. Mitään sen isompaa suunnitelmaa meillä ei koko päivälle ollutkaan, vaikka shoppailuhan se mielessä oli.

Ulkona oli LÄMMIN, olin aivan innoissani. Vaikka taivaalla oli pilviharsoa, aurinko pääsi paistamaan sen läpi ja lämpöasteita oli jotain 25 ja 30 väliltä. Kiersimme hotellin ohi, joka oli aivan bussiaseman vieressä, vaikka olin luullut että asema jää jonnekin hotellin taakse, ja tulimme valkoisen rakennuksen luokse.

Myöhemmin selvisi että se oli ortodoksinen The Holy Resurrection Church. Kaunis rakennus, joka oli jopa yllättävän hyvässä kunnossa. Lähdimme samalla kiertämään puistoa, joka oli aika luonnollisessa tilassa, Suomessa tuskin näkisi tuollaisia puistoja niinkin isossa kaupungissa. Mutta kaunis se oli joka tapauksessa. Oli siellä jotain kulttuurijuttujakin, patsaita ja sellaista, mutta onneksi olimme Katin kanssa samoilla linjoilla, ja meille riitti että näimme ne ohimennen.

Puistoa kierreltyämme päätimme lähteä suuntaamaan Akropolisiin, jonka piti olla vain muutaman sadan metrin päässä hotelliltamme. Kuinkas ollakaan, kun tulimme puiston laidalle, olimme kadulla josta näimme aivan suoraan Akropolisiin. Se oli vahinko, positiivinen sellainen. Ostoksia kohti siis!

Akropolis on iso. Eipä sitä muuten tarvitse kuvailla. Kahdessa kerroksessa on vaate-, kenkä- ja ties mitä kauppoja, ja kolmannesta kerroksesta löytyy monenlaista ruokapaikkaa. Tutkimme hetken kartaa ja lähdimme kiertämään ostoskeskusta, jossa menikin valehtelematta koko päivä, n. 8,5h. Mukaan tarttui kaikkea pientä, kuten kynsilakkoja ja -koristeita, vähän meikkejä, perustoppeja, -paitoja ja -housuja, ja oman päiväni kruunasi kahdet kengät. Jollen ihan väärässä ole, niin kaiken minkä ostin, ostin alennuksesta. Normaalihintaisena ainakaan vaatteet ei mielestäni ole mitenkään erityisen halpoja, toki joitain euroja voi Liettuassa shoppaillessa säästää. Ja vaikkei ostamani kengät olisikaan maailman ergonomisimmat (kamala sana, kai se noin kirjoitetaan :D ), sain toiset kuitenkin hintaan 26e ja toiset 20e. Ei lainkaan paha, jos niitä yhtään tulee käytettyä. Converse-tyylisiä tennareita lähdin nimenomaan etsimään, mutta koska kesäkautta vielä Liettuassakin mennään, ei sellaisten löytämisestä ollut toivoakaan. Ja siinähän on ihan tarpeeksi syytä poiketa siellä uudestaan syksyllä :P kaupoista olin odottanut New Yorkeria eniten, mutta koska sielläkin oli 95-prosenttisesti kamalan värisiä ja -kuosisia kesävaatteita, ei sieltä tarttunut mukaan oikein mitään. Odotan kovasti että se tulee Suomeen, saas nähdä onko hinnat yhtä edullisia mitä hintalaput tuotteissa antoi ymmärtää. Elektroniikkaliikkeestä piti käydä myös ostamassa kännykkään laturi, koska olin tietenkin unohtanut ottaa sen mukaan.

Karkkikauppa! Viimeisenä päivänä sieltä piti käydä hakemassa pienet metallirasiat joissa oli peppermint-karkkeja.

Se on kakku.

Kolmannen kerroksen ravintolamaailman keskustana oleva jääkenttä.

Ai miten niin olen perso suklaalle sen kaikissa muodoissa? Tämä tosin oli virhe; vaikkei mikään äklömakea ollutkaan, niin muutama haarukallinen olisi riittänyt, loppuvaiheessa ällötti jo melkoisen paljon. Mutta pakkohan se oli loppuun syödä kun siitä maksettiinkin! :D

Melkein kuin Stockan hullujen päivien keltaiset tyypit!

Kun sitten lopulta pääsimme yhdeksän aikaan hotellille, olimme lievästi sanottuna väsyneitä. Yhdeksän tuntia liikkeellä ja siitä se 8,5h shoppailua väsyttää, kokeilkaa vaikka itse. Toki ruokailuun meni about tunnin verran, mutta silti. Toiselle päivälle teimme vähän suunnitelmaa, ja ajatuksena oli joko kävellä tai mennä trolley bussilla keskustaan tai vanhaan kaupunkiin, riippuen siitä minne ja miten ne kulkevat. Ja vaikka olimme kuinka väsyneitä, logos quiz ja muutamat pullot siideriä ja olutta pitivät meitä hereillä reippaasti yli puolenyön, kunnes väsymys lopulta vei voiton.