perjantai 2. tammikuuta 2015

Köln 2013

Vuosi 2013 oli minulle kesän osalta varmaan paras vuosi ikinä, mutta oli se kyllä parhaimpia mitä matkustamiseenkin tulee. Työpaikkamme pikkujoulumatka nimittäin lopulta toteutettiin syyskuussa, ja se suuntautui Kölniin. Matka ei ollut ajallisesti pitkä, "vain" viikonlopun, mutta mikäs siinä kun itse piti kustantaa vain bussimatka Frankfurt-Hahnilta Kölniin ja taas junamatka Kölnistä Düsseldorfiin ja vähän syömistä. Lyhyesti sanottuna matka koostui lähinnä juomisesta, syömisestä ja shoppailusta, ja teinkin aivan loistavia löytöjä Kölnin ostoskadulta. Kuvat puhukoot puolestaan!

Lähtö perjantaina Pirkkalan lentokentältä.

Tällä porukalla mentiin! Kuva otettu Frankfurt-Hahnin lentokentältä bussia odotellessa. Varoituksen sana niille, jotka hörppivät (mitä tahansa) nestepitoista ennen pitkää (mutta edullista) bussimatkaa Kölniin: ei kannata! Bussimatkalla ei normaalisti pysähdytä tyyliin kertaakaan, joten muistaakseni vajaan kolmen tunnin matka tuntuu melkoisen pitkältä jos vessahätä iskee. Oma litkiminen jäi onneksi hyvin vähäiseksi päänsäryn takia. Perjantailta ei taida paljon muita kuvia ollakaan..

Majoituimme viiden tähden hotelli Hotel Mondial Am Dom Colognessa, joten lauantain aamiainen oli sen mukainen. Ja mikäs sen hienompaa kuin aloittaa päivä kuoharilla!

Osa porukasta jäi potemaan kra... siis lepäilemään hotellihuoneeseen ja miehet lähtivät katsomaan futista jonnekin. Minä ja läheinen työkaverini lähdettiin kävelemään pitkin kaupunkia kohti suklaamuseota, koska pakkohan sellaiseen nyt vain oli mennä.

Ja siinä se vihdoin on!

Suklaamuseossa oli kaikkea, siis KAIKKEA mahdollista suklaasta aina suklaanuudeleita myöten.

Suklaamuseolta palasimme S:n kanssa Reinia pitkin hotellille noukkimaan muut naiset shoppailemaan. Kuten kuvista näkyy, sää oli aika harmaa ja synkähkö, ja jouduimmekin pakenemaan yhtäkkistä kunnon sadekuuroa yhden kuppilan terassin suojaan.

Shoppailun takia en tietenkään malttanut keskittyä kuvaamiseen, mutta ostin ainakin huivin, kaksi laukkua ja yhdet korkkarit, ja ne kaikki ovat olleet matkan jälkeen kovassa käytössä, eli ainakaan en turhia ostoksia tehnyt. Ja ostosten välissä piti tietenkin käydä syömässä, ruokapaikkana Farmer's steakhouse.  Nimestä huolimatta minäkin löysin sieltä kasvissyöjänä sapuskaa, eikä ollut yhtään hullumpaa, jos nyt ei mitään erityisen herkullistakaan.

Shoppailujen jälkeen illalla kävimme koko porukan kanssa syömässä Steakhouse Poncho'sissa, ja se ei sitten taas ihan niin hyvä juttu ollutkaan kasvissyöjän kannalta. Listalla ei ollut juuri mitään muuta (pääruokia) kuin liharuokia, ei edes kalaa. Tässä kohtaa olin varsin tyytyväinen että olimme syöneet jo aikaisemmin päivällä kunnolla, muuten olisin kuollut nälkään. Jotain listalta sentään löytyi, nimittäin maissikeitto, joka olikin isompi mitä olin ajatellut. Se oli myös todella hyvää (kuten kuulemma liharuoatkin), joten ei ollut tarvetta valittaa. Totta kai jälkiruokaakin piti ottaa, kuvan suklaa-asian söimme puoliksi kaverin kanssa. (Emme selvästikään saaneet tarpeeksemme suklaasta siellä museossa...)

Ilta jatkui Ponchosta vielä paikalliseen baariin, jonka muutamat Kölnissä aikaisemmin käyneet työkaverit tiesivät hyväksi paikaksi. Itse olin siellä muutaman muun kanssa pilkkuun asti, jonka jälkeen haimme vielä hotellilta vähän lisää juomista ja menimme Kölnin tuomiokirkon juurelle parantamaan maailmaa. Joskus aamun aikaisina tunteina menimme lopulta nukkumaan.

Sunnuntaina meillä oli muutama tunti aikaa päivällä ennen kuin piti lähteä junalla kohti Düsseldorfia, ja (köhköh) hieman huonosta olosta huolimatta sain räpsittyä vieä muutaman kuvan kirkosta ihan valoisankin aikaan.

Lyhyen viikonloppureissun perusteella Köln vaikutti ihan kivalta paikalta. Muuten sinne tuskin olisi tullut edes lähdettyä, mutta nytpä se tuli nähtyä. Shoppailemaan sinne voisi lähteä uudestaankin, sen verran paljon kauppoja ostoskadun varrella oli, mutta luulen että tältä pallolta löytyy muutama muukin paikka, missä haluan käydä ennen Kölniin palaamista.