keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Italia 2014: Here we come!

Lähdimme S:n ja R:n kanssa matkaan sunnuntaina 29.6. S oli tullut meille yöksi jo lauantaina, R:n noukimme Tampereen rautatieasemalta kyytiin ja pääsimme lopulta Pirkkalan lentokentälle. Ryanairin kamala kakkosterminaali oli remontissa, joten kaikki lennot lähtivät ykkösterminaalista. Sinne siis.

Lento lähti ajallaan ja päästyämme perille kävimme ensin kysymässä infotiskiltä, mistä saamme ostettua bussiliput. Ne saatiin kiskalta, ja ei muuta kuin pysäkille odottamaan suunilleen oikeaa bussia. Pysäkki on heti ovista vasemmalla ja ainakin bussi numero 1:llä pääsee keskustaan. Matka kesti vajaan puoli tuntia ja jäimme rautatieasemalla pois, koska olin yrittänyt valita yhden yön majoituksemme Bergamossa läheltä asemaa. Luulin katsoneeni google mapsista hostellimme osoitteen oikein, mutta onneksi kävimme rautatieaseman lähellä olleessa infopisteessä varmistamassa asiaa, koska mun ohjeilla olisimme lähteneet ihan väärään suuntaan, hah! (Info löytyy kadulta Viale Papa Giovanni XXIII, heti keltaisessa rakennuksessa olevan McDonald'sin takaa, joka taas näkyy heti rautatieasemalta). Noh, ei muuta kuin nokka kiinni kartassa oikeaan suuntaan ja ehkä n. kymmenen minuuttia käveltyämme löysimmekin oikean osoitteen.

Bussia odottamassa Bergamon kentällä.

Hostellin olin valinnut tosiaan kuten yleensäkin; mahdollisimman hyvältä paikalta suhteessa siihen mihin on tarkoitus jatkossa liikkua, sekä hinnan että arvostelujen perusteella. Central Hostel BG oli saanut booking.comin arvosteluissa 8,4/10, siihen kuului aamiainen eikä hinta ollut paha. En ole aikaisemmin hostelleissa juuri majoittunut, mutta ensivaikutelma oli että se on aika perus, ei mitään ihmeellistä, mutta meidän huoneemme oli yllättävänkin iso. Hetken rauhoituttuamme lähdimme etsimään ruokapaikkaa, sillä nälkä oli jo aikamoinen. Olimme saaneet hostellilta vinkin hyvästä paikasta, mutta se olikin jostain syystä kiinni, ja jouduimme lähtemään etsimään toista paikkaa. Kenelläkään meistä ei ollut mitään käryä koko kaupungista, mutta jotenkin lähdimme kuitenkin vaistomaisesti suunnistamaan vanhaa kaupunkia kohden. Matkan varrella ei kamalasti ruokapaikkoja ollutkaan, enkä tiedä miten olisi käynyt jos olisimme lähteneet niitä poikkikaduilta etsimään.

Vanhaan kaupunkiin nousimme funicularilla, mikä oli hauska kokemus taas vaihteeksi. Maisemat oli melkoiset, mutta nälkä veti meitä aika pian ruokaa edelleen etsimään. Piazza Vecchialla totesimme että yhtään pidemmälle emme kävele, ja istuimme aukion nurkassa olevaan Caffe Del Tassoon syömään. Ruoka oli sattuneesta syystä erityisen hyvää, ja vaikka alkuun näyttikin ettei muka-pienestä annoksesta täyteen tulisi, niin ruokaa oli juuri sopivasti (ja jäipä tilaa jälkiruoallekin, heh). Sää oli ollut koko ajan hieman kolea, lämmintä parisenkymmentä astetta, mutta pieni sateen vaara oli koko ajan. Ruokailun jälkeen tallustelimme aikamme vanhassa kaupungissa, kävimme jälkiruokajäätelöllä (ah, kuinka kaipaankaan italialaista jäätelöä!) ja lopulta suuntasimme takaisin funicularille. Vettäkin piti välissä hieman pidellä, kun melkoisen harmaat ja synkät pilvet saavuttivat meidät (eikä meillä tietenkään ollut sateenvarjoja). Funicularia ei onneksi tarvinnut odottaa kovin kauan, ja alhaalla hyppäsimme oikeaan suuntaan menevään bussiin ja jäimme lähellä hostellia pois.

Ruokapaikkaa metsästämässä.

Piazza Vecchia.

Sopiva ravintola löydettiin Piazza Vecchialta.

Ruoka upposi harvinaisen hyvin kun ei ollut syönyt kunnolla koko päivänä. Ja oli myös hyvää!

Syömisen jälkeen tallusteltiin vielä hetken aikaa vanhassa kaupungissa.

Basilica di Santa Maria Maggiore.

Sadetta pidellessä.

Ekat italiajädet syötiin tässä!

Nokka kohti takaisin hostellia funicularilla.

Siinä mielessä jotain on tosiaan aikaisemmilta reissuilta oppinut, että varsinkin nyt kun Bergamosta piti päästä vielä Gardalle, niin yhden yön majoitus Bergamossa ei todellakaan ollut vikatikki, vaan seuraavana päivänä jaksoi uuteen matkustuspätkään lähteä ihan uutena ihmisenä. Loppuilta Bergamossa menikin siis väsyneenä hostellilla lojuessa.

Kaikki kuvat matkoilta ovat itse ottamiani ellei toisin mainita, joko kännykällä, digipokkarilla tai harrastelijatason järkkärillä. Ethän käytä niitä ilman lupaa.