maanantai 5. elokuuta 2013

Barcelona 2013: Day 1, torstai

Ensimmäinen päivä alkoi aika pitkälti samalla tavalla kuin kaikki muutkin, eli nukuimme univelkoja pois. Itse heräilin jo yhdeksän aikaan ja kirjoittelin blogiin Ensisilmäys-tekstin, puoliso heräili vasta 11 aikaan. Kävin kävelemässä alueen katuja vähän ja löysin lopulta hedelmä- ja vihanneskauppojen lisäksi tavallisenkin ruokakaupan muutaman korttelin päästä. Sieltä sitten aamiaistavarat mukaan ja takaisin hotellille, jossa pyysin meille myös toisen avainkortin huoneeseen, joita saimme siis tulopäivänä vain yhden.

Millekään päivälle ei varsinaisesti isompaa suunnitelmaa ollut, mutta ensimmäisenä päivänä halusimme palata Passeig de Gracialle katsomaan Gaudin kirjavaa Casa Batlloa ja jatkaa sieltä Ramblan suuntaan shoppailemaan, muutamat vinkit tietysti Mondon oppaasta luettuamme. Matkalla kävelimme Plaza de la Catalunyan ohi ja bongasimme Hard rock cafen, minne J halusi vielä palata syömään myöhemmin. Löysimme Ramblan ensimmäisen poikkikadun oikealla eli Tallersin aika helposti, ja lähdimme kävelemään sitä pitkin eteenpäin. Kadun varrella on melko hyvä valikoima rock- ja vintage-henkisiä vaatekauppoja sekä lisäksi musiikkiliikkeitä ja yksi kaupungin arvostetuimmista tatuointiliikkeistä, LTW (voin suositella). J teki jo ensimmäisenä päivänä lähes kaikki ostoksensa, mutta löysin itsekin sentään yhden edullisen vaatteen samalta alueelta, Tallersin ensimmäiseltä poikkikadulta vasemmalle.

Casa Battlo

Placa de Catalunya

La Rambla

Carrer dels Tallers

Ostokset tehtyämme palasimme syömään Hard rock cafehen. Ravintola ei tuottanut pettymystä, mutta ei toisaalta yllättänytkään, ne tuntuvat olevan aika lailla samanlaisia joka paikassa mitä ruokaan tulee. Ehkäpä jatkossa siis Bangkokin, Lontoon, Hurghadan ja Barcelonan HRC:t riittävät minulle. Ruokailun jälkeen jatkoimme Ramblan pohjoispäästä rannan suuntaan oppaassa mainittua buutsikauppaa kohti, jonka huomasimme olevan kuitenkin kiinni sinä päivänä. Niinpä lähdimme seikkailemaan vanhankaupungin läpi Carrer de Ferrania pitkin kohti lähintä metropysäkkiä ja sieltä takaisin hotellille. Matkan varrella etsitiin mm. tupakkakauppaa (tupakan ostamista Barcelonassa ei pidä pitää itsestäänselvyytenä, baareista tai kaupoista sitä ei todellakaan välttämättä ja todennäköisestikään saa) ja kurvattiin kurkkaamaan Barcelona-katedraalia.

HRC Barcelona

Matkalla piti pysähtyä luonnollisesti hörppimään yhdet oluset.

Església de Sant Jaume

Placa Sant Jaume

La Catedral (Pla de la Seu)

Kello oli jo kahdeksan paikkeilla hotellille päästyämme, ja siellä lähinnä siistiydymme, vaihdoimme vaatteet ja lähdimme jälleen kaupungille. M ja A olivat valinneet vanhastakaupungista houkuttelevalta kuulostavan ravintolan - La Llavor dels Origéns -  joka tunnetaan lähiruoan käytöstä ja lisäksi osa on luomua. Menua piti hetken selvitellä, mutta minä ja A valitsimme kasvismenun ja M ja J puolestaan enemmän lihaa/kalaa sisältävän menun. Ruoka oli Todella Hyvää, joten laskun isohko summakaan ei haitannut yhtään, ja olihan siinä sivussa tuhottu pari pulloa viiniäkin. Joka tapauksessa aivan loistava paikka.

Ruoan päätteeksi M ja A veivät meidät vielä yhteen erittäin mielenkiintoiseen kuppilaan/baariin, jonka he olivat bonganneet jo yhdellä aikaisemmista matkoistaan Barcelonaan. Baari on sisustettu merirosvotyyliseksi lattiasta kattoon, eikä yhtäkään seinän kohtaa ole jätetty tyhjäksi. Tila sai melkein sanattomaksi, mutta huvittavaa paikassa on myös se, että vaikka sisustus lähtökohtaisesti on meri(rosvo)aiheista, voi seiniltä bongata myös vaikka Tina Turnerin tai Audrey Hepburnin kuvia. Olut ja muutkin drinkit ovat paikassa suht edullisia ja taustalla soi lähinnä soul- ja r&b-klassikoita. Tunnelmallinen kynttilä- /muu hämyvalaistus tekee paikasta loistavan ja siellä voisi viihtyä kevyesti vaikka koko illankin. Niin meillekin meinasi käydä, ainakin pari tuntia baarissa tuli istuttua oluen, rommin ja Pina coladan parissa.

Kellon lähestyessä kahta lähdimme "koteihimme", ja vaikka aluksi oli ajatus mennä taksilla, päädyimme J:n kanssa kävelemään rantaa pitkin Barcelonetasta Poblenouhun. Kuten Mondon oppaassa kerrotaan, klo 23:n jälkeen alkoholimyynnin päätyttyä kaupoissa, olutta aletaan tarjota kaduilla randomien miesten toimesta noin euron kappalehintaan. Ostaminen itsessään on ihan turvallista, kunhan huuhtoo tölkit vaikka vedellä ennen juomista. Niinpä ennen eroamistamme matkakumppaneistamme ja nähtyämme heidän tekevän juuri niin oluiden kanssa, uskaltauduimme itsekin ostamaan tölkit kotimatkan varrella. Olin toki lukenut netistä että Poblenoulta keskustaan rantaa pitkin joillain oli mennyt kävelyyn n. 45 min., mutta jossain vaiheessa epäilys alkoi iskeä siitä, missä oikeastaan menemme. Yöllä pimeässä tuntematonta reittiä kulkiessa matka tuntui todella pitkältä, eikä kännykän gps tuntunut paikallistavan meitä ollenkaan, joten oli taas pakko laittaa vielä verkkoyhteys päälle. Niin se gps:kin löytyi ja tajusin että meillä on vielä jonkin matkaa käveltävänämme ennen kuin olimme hotellilla. Oikeasti matka oli todella suora ja helppo, mutta reilun tunnin saimme siihen varmaan kulumaan. Niinpä kellon ollessa yli puoli neljä saavuttuamme hotellille väsymys vei taas aika nopeasti voiton ja kaaduimme sänkyyn nukkumaan.